Aktiviteter/Bulletin

KONSTFÖRENINGEN I LIDINGÖ

BULLETIN 1-2024

Ordföranden har ordet:

Ett gott nytt år tillönskas alla våra nya och gamla medlemmar. Det nya året har inletts med mycket snö och kyla. På ett sätt härligt med rejäl vinter men längtan till våren och nya konst- och kulturupplevelser är också stor. Vi i styrelsen presenterar här vårens program med många intressanta aktiviteter. Vi hoppas att du tycker om dem och att vi ses vid dessa tillfällen.
Vi har under tidigare år förstått att många medlemmar tycker det är trevligt om
arrangemangen avslutas med en gemensam kaffestund. Under våren kommer vi därför att föreslå gemensamt fika på något närliggande ställe när så är möjligt.
Margaretha Jonsson
ordförande

Medlemsavgiften för år 2024 är 250 kr. Avgiften betalas in senast den 15 februari 2024 på Konstföreningens plusgirokonto 11 70 77-8.

VÅRENS AKTIVITETER:

Ateljébesök i repris hos Lena Boije och Erik Anker

Torsdagen den 22 februari kl. 14.00 – 16.00
Kämpavägen 21, Lidingö

Då intresset var så stort inför förra besöket i december är vi än en gång välkomna hem till Lidingökonstnärerna Lena Boije Anker och Erik Anker. Lena har varit verksam som textilformgivare för Borås Wäfveri. Här ritade hon tygmönster med motiv från den svenska floran. Mer om detta kommer Lena att berätta. Hon kommer även att visa en del av sina tyger.
Parallellt med mönsterskapandet kände Lena ett stort behov av att arbeta med det fria måleriet där hon inte behövde ta hänsyn till mönstrets längd och bredd. De flesta av oss känner nog Lena som en skicklig akvarellmålare.
Erik arbetar i akvarell och blandtekniker. Han är utbildad i Oslo. 1989 startade han Nordiska Akvarellsällskapet och några år senare Nordiska Akvarellmuseet. Erik har hållit kurser i akvarell med sin hustru Lena Boije.

Avgift: 70 kr. OBS! Begränsat antal deltagare
Bindande anmälan senast den 15 februari till [email protected]
eller till [email protected]

Pictor målerikonservering – ateljébesök

Tisdagen den 19 mars kl. 14.00 - ca 15.30
Banérgatan 27, Stockholm

Konserveringsateljén tar emot och åtgärdar tavlor och andra bemålade konstföremål. Företaget utför även konservering och restaurering av väggfast konst såsom medeltida muralmålningar i kyrkor samt vägg- och takmålningar i andra fastigheter från medeltiden fram till våra dagar. Uppdragsgivarna utgörs av statliga och kommunala institutioner, Region Stockholms kulturförvaltning, kyrkoförsamlingar och privatpersoner. Företaget arbetar efter de yrkesetiska riktlinjer som finns utarbetade för konservatorsyrket. Det innebär att åtgärder sker med respekt för konstverkens autenticitet.

Hitta hit: Tunnelbana till Karlaplan
Avgift: 120 kr. OBS! Begränsat antal deltagare
Bindande anmälan senast den 12 mars till
[email protected] eller till [email protected]

Kallelse till årsmöte i Konstföreningen i Lidingö
Torsdagen den 21 mars kl. 18.00 - ca 20.00
Magdasalen, Lidingö Museum

Enligt föreningens stadgar ska följande frågor behandlas:
Redovisning och revision av verksamheten 2023
Styrelsens ansvarsfrihet Val av styrelse, revisorer och valberedning
Fastställande av årsavgift för år 2025

Ingen föranmälan. Varmt välkomna!

Visning av Bellmanhuset
Onsdagen den 17 april kl. 13.00 - 14.30
Urvädersgränd 3, Stockholm
Samling kl. 12.45 vid entrén

Vi får en guidad visning av huset på Urvädersgränd 3 som uppfördes 1723. Skalden Carl Michael Bellman bodde i huset 1770 - 1774. Detta var hans mest produktiva period. I detta hus skrev han sina flesta epistlar och sånger. Vår guide berättar om Carl Michaels liv och om hur det var att leva i Stockholm på 1700-talet. Vi kanske även får höra några av Bellmans välkända sånger.

Hitta hit: Tunnelbana till Slussen. Uppgång mot Södermalmstorg, gå till vänster mot Götgatan, håll vänster igen på Götgatan och fortsätt mot trappan som går upp till Urvädersgränd.
Avgift: 125 kr. Deltagaravgifter används till upprustning av det gamla 1700-talshuset och Bellmans våning.
Bindande anmälan senast den 10 april till

Visning av konsten på Handelshögskolan
Fredagen den 3 maj kl. 15.00 - 16.00
Samling kl. 14.45 vid Bertil Ohlins gata 4, Stockholm (gästingång)

Välkommen till en visning av konsten i Handelshögskolans huvudbyggnad på Sveavägen i
Stockholm. Handelshögskolan har sedan 2014 arbetat med att integrera konst i lärandemiljön. I första hand visas ett antal konstverk i de allmänna utrymmena och korridorerna samt biblioteket. Det finns även chans att se något klassrum, men eftersom de används för undervisning beror det på existerande bokningar. Vi får också ta del av projektet ”Art Tours” där studenter visar utdrag ur Handels samling av samtida konst samt ger en inblick i konstens betydelse för skolan och studenterna. Visningen tar ca en timme. Det finns hissar.
Hitta hit: Tunnelbana eller buss till station Rådmansgatan.
Avgift: 80 kr.
Bindande anmälan senast den 26 april till

Guidad vandring på Skeppsholmen
Onsdagen den 29 maj kl. 14.00 – 15.30
Samling kl. 13.45 vid Skeppsholmsbron, Stockholm (på Skeppsholmssidan)

Guiden kommer att under en och en halv timme visa oss runt och berätta om Skeppsholmen och dess miljöer. Turen avslutas vid Vandrarhemmet Af Chapmans café. Skeppsholmen har en lång och intressant historia. Från början var Skeppsholmen kunglig, därefter militär och numera utgör den en del av Kungliga Nationalstadsparken (Ekoparken). Denna bildades på 90-talet som den första i sitt slag i världen. Parken sträcker sig från Ulriksdal och Haga slott ner över Djurgården och Skepps- och Kastellholmen. Miljöerna är skyddade för sina höga kultur- och naturvärden.
Hitta hit: Buss 76 från Ropsten till Nybroplan, därefter 10 min. promenad.
Avgift: 80 kr.
Bindande anmälan senast den 22 maj till

Viktig information

- Medlemsavgiften för år 2024 är 250 kr. Den betalas senast den 15 februari 2024
till konstföreningens plusgirokonto 11 70 77-8.
- Invänta alltid bekräftelse innan du betalar avgiften för en aktivitet.
- Avgiften för respektive aktivitet ska betalas senast 7 dagar före aktiviteten.
Den sätts in på konstföreningens plusgirokonto 11 70 77-8.
- Ange alltid vilken aktivitet betalningen gäller.
- Anmäl ändrad mailadress till konstföreningens kassör Eva Nordlander

Kontak